Een goed imago, reputatie en identiteit: alles wat een bedrijf graag wil bereiken, én behouden. Het is dus belangrijk om jouw bedrijf goed op de kaart te zetten. En wat is betere reclame dan je eigen medewerkers die zich ontpoppen als brand ambassador en zo de aandacht voor het bedrijf verhogen? Dat is er eigenlijk niet! Alleen is de vraag: hoe zorg je ervoor dat je je medewerkers niet hoeft te dwingen, maar dat zij vanuit zichzelf veranderen in een wandelend reclameblok? En wat levert dit vervolgens op?
Heb jij ook wel eens dat een vriend(in) tijdens het sporten of op een feestje tegen je zegt dat je een bepaalde film echt moet zien? Heb je dit advies toen opgevolgd? En heb je ook wel eens gehad dat iemand op straat deze tip aan jou gaf? Heb je het advies toen (ook) opgevolgd?
Bovenstaand legt eigenlijk het idee van brand ambassadors uit: vanuit een vertrouwenskwestie nemen wij eerder iets aan van bekenden, dan van onbekenden. Brand ambassadors zijn eigenlijk medewerkers als ambassador, die proberen het bedrijf waar ze werken te promoten in hun directe omgeving en netwerk. Met als doel: nieuwe klanten en nieuwe medewerkers. Bewust of onbewust, praten wij nou eenmaal over ons werk. Dus tijdens het gewichtheffen in de sportschool of het dansen op een feestje, zal het toch eens ter sprake komen. Iemand kan al tien jaar bij hetzelfde bedrijf werken omdat het er zo leuk is, of hij is net een nieuwe opleiding gaat volgen op kosten van het bedrijf. Deze positieve verhalen die van mond-tot-mond gaan, kunnen zo het bedrijf goed promoten. Wij zijn als mens namelijk zo nieuwsgierig aangelegd, waardoor deze tactiek nog altijd goed werkt!
Misschien heb je er al een aantal opgepikt, maar hier nog even enkele voordelen op een rij van mond-tot-mond reclame, ofwel ambassadeurschap:
We weten nu wat een brand ambassador is en waar ze goed voor zijn. Maar daar heb je natuurlijk nog niks aan. De vraag is, hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers brand ambassadors worden, zonder dat je daarom moet vragen. Wij hebben een aantal tips:
Hebben jouw medewerkers zich uiteindelijk omgetoverd tot brand ambassadors? Dan zijn ze meestal klanten voor altijd. Voor jou als manager rest dan enkel nog de taak om hen een speciale positie te geven, om elkaar beiden trouw te blijven!