FM Trends

5 manieren om je medewerkers gelukkig te maken en te houden op de werkvloer

Gelukkige medewerkers binnen jouw facilitaire organisatie is je hoogst haalbare doel

De tevredenheid van je medewerkers is altijd een doel van een Facility Manager. Elke organisatie heeft immers alleen bestaansrecht als er winst wordt gemaakt. Gelukkige medewerkers zijn niet uit te drukken in geld, maar ze dragen wel bij aan de groei van jouw organisatie. Des te hoger de medewerkerstevredenheid des te hoger de klanttevredenheid. Een hogere klanttevredenheid zorgt natuurlijk voor goede mond-tot-mond reclame en meer nieuwe klanten.

Gelukkige medewerkers zijn:

  • Productiever
  • Minder vaak ziek
  • Positiever
  • Stressbestendiger
  • Creatiever
  • Energieker

Als Facility Manager speel je een grote rol bij de medewerkerstevredenheid van jouw organisatie. Hier onze 5 beste tips om als Facility Manager voor gelukkige medewerkers te zorgen:

  • Gezonde werkomgeving

    Zoals al eerder benoemd vormen de medewerkers de bouwstenen voor de organisatie. Als FM heb je veel invloed op de gezondheid van medewerkers. Je kunt niet alleen zorgen voor een gezonde(re) lunch, je kunt ook voor interne sportprogramma’s zorgen en de werkomgeving aantrekkelijker maken. Het toevoegen van meer groen doet al wonderen voor de look van een kantoor.

  • Ondersteun ontwikkeling

    Klinkt voor de hand liggend, maar is nog lang niet gerealiseerd binnen elke organisatie. Het aanbieden van opleidingsmogelijkheden en cursussen motiveren verhogen niet alleen de interne kennis binnen de huidige organisatie, medewerkers presteren hierdoor ook beter wat hun motivatie weer verhoogt. Medewerkers die zich ontwikkelingen kunnen financieel beloond worden wat het geluk van de medewerkers ook weer verhoogt.

  • Introduceer flexibel werken

    Elke week van maandag tot en met vrijdag van 08:00 – 17:00 op kantoor moeten vertoeven lijkt niets anders dan normaal. Het doel van de werkdag is dat een medewerker productief en gemotiveerd aan de slag gaat en blijft. Daarnaast wordt er ook nog steeds verwacht dat medewerkers geen “9 tot 5 mentaliteit” hebben. Waarom verwacht je ze dan wel elke dag om deze tijden op kantoor? Zorg dat medewerkers de kans hebben om flexibel te kunnen werken. Laat iemand bijvoorbeeld tussen 08:00 – 10:00 beginnen. Een medewerker kan hierdoor in de ochtend een keer gaan sporten of langer in bed blijven liggen als dit gewenst is. Dit heeft een zeer positieve uitkomst op de werk-privé balans.

  • Ruimte voor initiatief en geef vertrouwen

    Je bent niet de enige met de goede ideeën. Gelukkige medewerkers hebben het gevoel dat hun mening er iets toe doet. Geef ze dus de kans om initiatief te tonen. Je moet je medewerkers erop vertrouwen dat ze doen wat juist is. Het is lastig om het vertrouwen los te laten, maar des te hoger het gevoel van vertrouwen des te hoger de medewerkerstevredenheid.

  • Geef persoonlijke aandacht aan iedere medewerker

    Eén van de redenen dat een medewerker overstapt naar een andere organisatie is slecht leiderschap. Ook al heb je dus een drukke agenda, zorg ervoor dat je tijd vrijmaakt voor persoonlijke aandacht aan je medewerkers. Als ze het gevoel hebben dat je ze serieus neemt en naar ze luistert zullen ze zich meer vertrouwt en op hun plek voelen binnen het team. Als Facility Manager zorg je hiermee voor meer loyaliteit vanuit je medewerkers naar de organisatie.

Kortom

De gelukkigste medewerkers voelen zich gehoord en gesteund door collega’s en managers. Ze hebben meer hart voor de organisatie en zullen dan ook vaker hun targets halen. Als Facility Manager speel je een grote rol binnen het geluk van jouw medewerkers en uiteindelijk is dat wat een gewone organisatie een bijzondere organisatie maakt.