FM Trends

Als Facility Manager van de toekomst heb je deze 4 eigenschappen nodig

Community manager, productiviteitsverhoger, innovation manager, data-analist zijn ook rollen van de Facility Manager.

Facility Management ontwikkelt zich continu. Dit zie je niet alleen terug in de trends van elk jaar, maar ook de functie-inhoud van de Facility Manager veranderd. Als Facility Manager ben je niet alleen verantwoordelijk voor schoonmaak, beveiliging en catering, maar ook voor de digitalisering. Een veelomvattend vakgebied om bij te benen. Welke belangrijke eigenschappen moet een Facility Manager hebben om de nieuwe rollen binnen Facility Management te kunnen vervullen?

Het draait dus niet meer alleen om het aanvullen van de bedrijfskantine of de hygiëne van de sanitaire voorzieningen. Het draait meer om de beleving, persoonlijke benaderingen, het stimuleren van vitaliteit en het nieuwe werken. Gebouwen moeten duurzaam en smart zijn. Om als Facility Manager bij te kunnen dragen aan deze ontwikkelingen zijn een aantal eigenschappen succesbepalend. Je moet:

Strategisch zijn

Je weet waar de organisatie mee aan de slag wil dit jaar, wat is jouw rol hierbinnen? Een goede Facility Manager weet de KPI’s binnen FM te koppelen aan de organisatiedoelstellingen. Er wordt van je verwacht dat je de werkplek inzet om de organisatiestructuur te verbeteren, de vitaliteit en productiviteit van medewerkers te verhogen en een sublieme werkplek belevenis ontwikkelt.

Experimenteel zijn

De taken van een FM zijn in de afgelopen jaren sterk veranderd zoals we al hebben beschreven. Dit betekent dat je je ook bezig moet houden met de vitaliteit van je werknemers, de innovatie binnen het kantoor en het aanbieden van eventuele flexibele werkplekken. Misschien wil je wel duurzamer omgaan met de bedrijfskantine, hoe pak je dit dan aan? Er komt veel meer op je af omdat je meer rollen op je moet nemen.

Data-analist zijn

Er is steeds meer data beschikbaar binnen Facility Management. Dit komt omdat er bijvoorbeeld binnen toegangspoortjes alleen al data wordt verzameld. Maar ook de slagboom van de parkeergarage en de transacties van het bedrijfsrestaurant. Data draagt ook bij aan een grotere tevredenheid binnen de organisatie. Als medewerkers klagen over de temperatuur binnen de ruimtes kun je deze meten en daarna optimaliseren.

Innovatief zijn

Zelfrijdende auto’s, robotisering en big-data zijn grote innovaties en vaak een brug te ver om als Facility Manager op korte termijn meters mee te maken. Maar innovaties zijn er ook op veel kleinere schaal waar je een hele belangrijke rol binnen kan spelen. Denk bijvoorbeeld aan vitaliteit op de werkvloer en integreer sta-zit bureaus. Of hoe gaat de onboarding van nieuwe medewerkers? Het klinkt heel simpel, maar vaak loopt dit proces nog heel stroef. Niemand is op de hoogte van de nieuwe medewerker of haar bureau staat nog niet klaar. Hier kun jij als FM het verschil in maken.

Conclusie

Als Facility Manager ben je van onschatbare waarde voor elke afdeling binnen jouw organisatie. Of dit nou gaat om de bedrijfskantine, de hygiëne of de digitalisering. Jij verbindt afdelingen en mensen en zorgt voor de professionele uitstraling van het bedrijf. Geen dag als Facility Manager is hetzelfde en de toekomst heeft nog veel in petto voor dit mooie vak.