Het nieuwe leiderschap: hoe manage je een hybride team?

Deels thuiswerken zal ook na de coronacrisis de norm blijven, maar hoe stuur je zo'n hybride team aan?

De verwachting is dat we ook na de coronacrisis (deels) blijven thuiswerken. Dat betekent dat hybride teams de norm zullen worden en dat we zowel offline als online moeten samenwerken. Wat betekent dat voor jou als facility manager? Hoe manage je een hybride team?

Veel organisaties hebben dit jaar een enorme klap gehad en moesten op een nieuwe manier naar werken kijken. Een groot deel van de werknemers hebben in 2020 voor een groot deel vanuit huis gewerkt, terwijl collega’s (af en toe) op kantoor aan de slag konden. Dat thuiswerken bevalt een groot deel van ons wel, en bedrijven hebben ingezien dat op afstand werken meestal heel goed gaat. In zekere mate van thuis of op afstand werken zal dus ook na corona de norm blijven. Dat brengt andere vraagstukken met zich mee: hoe stuur je een hybride team aan?

Bied steun aan je werknemers

Je belangrijkste rol als manager is eerst en vooral, pandemie of niet, het ondersteunen van je medewerkers. Zeker te midden een wereldwijde gezondheidscrisis, economische onzekerheid en sociale onrust staan werknemers onder veel stress. Het is belangrijk om bij je medewerkers in te checken. Hoe gaan zij met de situatie om? Hoe gaat het thuiswerken? Zorg dat je regelmatig één-op-één videogesprekken hebt om het over hun werksituatie te hebben.

Stel samen verwachtingen af

Vervolgens is het zaak om samen met je team nieuwe verwachtingen te scheppen die bij het hybride werken horen. Hoe gaan we samenwerken, wanneer komen we (digitaal) samen, wie heeft er toegang tot informatie, wie is er bij welke vergaderingen en wie maakt beslissingen? Daarnaast wil je het ook hebben over werktijden en structuur. Mensen die op kantoor aan het werk zijn hebben misschien meer behoefte aan structuur, terwijl mensen die thuis (of op afstand) werken meer flexibiliteit willen.

Wees flexibel

Het enige dat we nu met zekerheid kunnen voorspellen is dat de toekomst onvoorspelbaar is. De beste manier om jezelf en je team voor te bereiden is om duidelijke prioriteiten te stellen zodat iedereen weet wat belang heeft. Een goede manier om dat te doen is de maandag beginnen met een meeting waarin iedereen zijn of haar prioriteiten van die week deelt. Als iedereen in het team van elkaars prioriteiten op de hoogte is, weten jullie ook goed wanneer iemand bij een ander in kan springen.

Let op de tekenen van een burn-out

Het is cruciaal dat je tijdens deze overgangen goed let op de stressniveaus van je medewerkers. Veel mensen hebben nu extra stress, zijn eerder geïrriteerd en sneller moe – ook jij. Maar als je grote gedragsveranderingen opvalt, is het belangrijk om die persoon gelijk te benaderen voor hulp. Bied deze collega’s focus en zorg voor verbinding met het team.

Lees ook: Hoe kun je als facility manager helpen een burn-out te voorkomen bij medewerkers?

Maak het leuk!

En om mee af te sluiten: probeer het gezellig te maken! Bedenk hoe je toch die interactiemomenten en spontane vrijdagmiddag borrels erin kunt houden. Stel bijvoorbeeld een open videocall op rond lunchtijd waar collega’s in kunnen om toch gezellig samen te lunchen zoals ze normaal op kantoor zouden doen. Organiseer toch op de vrijdagmiddag een virtuele borrel waar iedereen digitaal bij kan zijn. Of vraag je medewerkers om eens in de maand een pubquiz op te zetten, inclusief een mooie prijs! Zo hebben jij en je medewerkers altijd iets leuk om als team naar uit te kijken.