29-4-2020

Dit zijn de trends binnen Facility Management in 2020 en daarna

Facility Management wordt steeds meer gevormd door technologie en de mens. Wij spraken met Trendmatcher Karoline de Koning over welke trends FM in 2020 beïnvloeden. Hoe speelt Yask hierop in? En belangrijker nog: wat levert het de klant op?

Karoline de Koning, trendmatcher en manager Advies & Ontwikkeling bij Yask, vertelt er meer over in deze blog.

 

Wat zijn de belangrijkste trends binnen Facility Management? 

“Trends zijn er niet van de één op andere dag,” licht Karoline de Koning toe. “Het zijn bewegingen in de richting van een ontwikkeling of verandering.

Er zijn verschillende soorten trends: megatrends, macro trends en micro trends.

  • Megatrends hebben invloed op verschillende maatschappijen over de hele wereld (bijv. technologisering, vergrijzing, klimaatverandering en urbanisatie) en verspreiden zich over een lange periode.
  • Macro trends zijn verbonden aan een megatrend. Zijn van kortere invloed (5-10 jaar) en bevinden zich op consumenten niveau. Bijvoorbeeld onder de megatrend technologisering valt de macro trend Kunstmatige Intelligentie (KI).
  • Micro trends zijn de trends die je ineens overal tegenkomt (0-5 jaar) en zich afspelen op marktniveau. Zoals onze zorg voor het voortbestaan van de aarde heeft geleid tot de wens om onze foodprint te verminderen en daardoor de opkomst van vegetarische keuzes zoals concepten als Veganmasters.nl.


Karoline verdeelt de belangrijkste trends die op dit moment binnen Facility Management spelen onder in twee grote bewegingen:

  • Focus op technologie.
  • Focus op de mens.

Focus op technologie

De technologie evolueert met ongekende snelheid. Het is niet voor niets één van de twee grote bewegingen die ongekende invloed heeft op facilitaire dienstverlening. Onder de megatrend ‘technologie’ zijn inmiddels veel toepassingen, zoals:

Technologie heeft een ingrijpende invloed op mensen en de fysieke of digitale omgeving waarin we ons bevinden. Het gemak van technologie ervaren we nu tijdens deze corona crisis. In de meeste gevallen is technologie een interventie op de mens en maatschappij. Denk daarbij aan China’s credit systeem of bijvoorbeeld Volvo die in-car camera’s heeft ingebouwd om rijgedrag te controleren.

Binnen trends zie je ook altijd tegentrends. De tegenhanger van technologie (de harde kant) is de mens. Die we toch meer zachtere waarden toekennen.  

Focus op de mens

Door technologie ontstaat meer dienstverlening as a service en dienstverlening op maat. Dat verwachten we ook want dat gebeurt ook in onze privé omgeving (denk maar aan de persoonlijke voorstellen die je ontvangt van Spotify, YouTube e.d.).  

Daarmee ligt de focus ook op sociale innovatie en op de mens gerichte beleving. Die focus uit zich op verschillende manieren, zoals:  

  • Generaties. Omdat we steeds ouder worden en langer werken, hebben we te maken met meer generaties op onze werkplek. Dat brengt vraagstukken met zich mee waarover Facility Managers hun hoofd buigen. Alles om de werkplek zo goed mogelijk aan te sluiten op de gebruikers!
  • Betekenis. De maatschappij verschuift van een groei-economie naar een betekeniseconomie. Mensen hebben de groeiende behoefte om impact te maken, waardevol te zijn en bewuste keuzes te maken. En bedrijven spelen steeds vaker en beter in op deze menselijke waarde. 
  • War on talent. Bedrijven worden steeds meer bewust van het feit dat hun reputatie belangrijk is. Door social media komt de nadruk te liggen op congruentie tussen wat je zegt en wat je laat zien. Generatie Z (en ook millenials in meerdere mate) willen bij bedrijven werken waarbij de Reputatie  zichtbaar klopt. Waar je werkt is immers een uiting van wie je bent! 
  • Mentaal en fysiek welzijn van medewerkers. Het belang van een duurzame en vitale organisatie groeit en Facility Management kan een groot deel van deze verantwoordelijkheid op zich nemen omdat onze invloed op de werkvloer schaalbaar is.  
  • Neuromarketing. De kennis van het brein in zetten om gedrag te beïnvloeden. We kennen dat al in de vorm van nudging. En we kunnen het ook gebruiken om mensen te stimuleren om bijvoorbeeld met het OV te reizen. Zet wat het oplevert centraal en zet gamification in om de goede resultaten te belonen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan ‘wie heeft de meeste CO2 uitstoot vermeden deze week?’ Ecoshame is een mooie motivator om in te zetten.
  • Sociale verbinding tussen organisaties en stakeholders. Ons brein bestaat vooral uit neurologische verbindingen geënt op het zoeken van verbinding. Heel vroeger moesten we dat om te overleven. Tegenwoordig uit het zich in de behoefte om ergens bij te horen. Vandaar ook dat we ons graag verbinden met onze collega’s (die we nu in de corona-tijd ook zo missen). Binnen de facilitaire branche zie je meer en meer coalitievorming niet alleen branche breed (zoals de FM Coalitie en de Circulaire Coalitie), maar ook rondom opdrachtgevers of rondom thema’s waarin partijen samenwerken om duurzame impact te maken. Het is ook één van de drivers voor de groei van communities over de hele wereld.  

De volgende stappen binnen Facility Management

Door de markt te blijven scannen op nieuwe inzichten en trends zien we veranderingen op ons afkomen en kunnen we hierop anticiperen. Trends zoals de ‘war on talent’ of ‘mentaal welzijn’ bieden ons als facilitaire dienstverlener nieuwe denkwijzen die we vervolgens verder vorm geven. Maar durven we ook te dromen over hoe FM zich de komende jaren kan gaan ontwikkelen?  

Binnen Facility Management staat Proptech inmiddels hoog in de top 3 van invloedrijke trends. Maar wat dacht je van FMtech? Waar PropTech meer focust op het gebouw, zou FMtech meer kunnen gaan over het faciliteren van de mens, zodat we steeds beter in staat zijn om de leef – en werkomgeving goed af te stemmen op de wensen van de gebruiker. Dat zal ervoor zorgen dat de dienstverlening steeds persoonlijker wordt. Generatie Alpha verwacht straks ook persoonlijke dienstverlening van ons!  

Daarnaast zien we dat steeds meer grote bedrijven en merken, zoals Jaguar, de consument in ruil voor zijn of haar data digitale coins geven. Met die coins kunnen zij vervolgens betalen of korting krijgen voor bijvoorbeeld parkeren, tanken of het opladen van hun elektrische auto’s. “Dit kan ook overwaaien naar Facility Management, wanneer gebruikers van een gebouw of bij gebruik van diensten, coins ontvangen als ze keuzes maken die een positieve impact hebben op henzelf of de omgeving. Bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift, een vegetarische maaltijd eten of productieve meetings houden van minder dan een half uur. Dan zie je hoe een simpele vorm van neuro-nudging versterkt wordt door technologie.  

Momenteel met COVID-19 en het feit dat we andere vormen van werken en samenwerken moeten vinden, verschuift misschien straks de FM markt wel naar de thuisomgeving en daarmee naar de individuele mens? Hoe gaan we FM organiseren rondom de thuiswerkplek? Houdt onze kantooromgeving haar rol zoals we die gewend zijn? Hebben we nog wel zoveel ‘bezit’ nodig of stappen we over naar meer en meer as a service? Wordt FM straks digital FM? Maken we de transitie naar écht de mens centraal zetten en betreedt het veld FM for Life? 

Hoe gaat Yask zelf om met trends?

Het continue willen verbeteren zit in onze genen. We volgen de trends op de voet en maken vervolgens de doorvertaling naar hoe we die trends in ons vakgebied in kunnen zetten. Onze afdeling Advies & Ontwikkeling (A&O) focust zich dagelijks op innovatie en doorontwikkeling. Aan de hand van thema’s werken we concepten uit die we in kunnen zetten bij onze klanten of die ingezet worden om Yask als organisatie verder te ontwikkelen. 

Met onze kennis over trends willen we klanten inspireren en ons streven daarbij is om inzichtelijk te maken hoe je ze concreet in jouw organisatie toe kunt passen. Twee mooie voorbeelden daarvan zijn onze trendkaarten en de gadgetstore  

  • Trendkaarten: we hebben recent samen met professionals uit ons werkveld een serie Trendkaarten ontwikkeld. Aan de hand van deze trendkaart sparren we met onze opdrachtgevers en leveranciers over de inzet van deze trend op hun locatie. Op iedere kaart hebben we één trend uitgelicht en geven we handvatten over hoe je die trend binnen jouw organisatie in kan zetten.  
  • Gadgetstore: dit is een digitale database met innovaties die inspelen op de micro-trends van nu. Deze database hebben we gevuld met hele concrete toepassingen die binnen onze dienstverlening ingezet kunnen worden.

Wat levert een focus op trends en ontwikkelingen voor jouw organisatie op? Of te wel, wat is de return?

Allereerst een gevoel van rust’, want je weet wat de ontwikkelingen in de wereld zijn. Als gevolg van die kennis, kan je bepalen wat de impact van trends kan zijn op jouw business(model). Als early adaptor van deze kennis, ontstaat een gevoel van controle want door je kennis, word je minder verrast. Daarmee wordt de keuze voor wel/niet meegaan in een trend een bewuste keuze. De fear of missing out verdwijnt naar de achtergrond. 

Als je goed op de hoogte bent van trends en ontwikkelingen, creëer je de kans om veel te pionieren en uit te proberen. Als je dat in je organisatie inbouwt, merk je dat er een bepaalde flow ontstaat. Je ontvang uit je organisatie een scala aan tips, artikelen en informatie, omdat inspiratie besmettelijk werkt. Binnen Yask merken we dat ook. Innovatie wordt dan gedragen door heel de organisatie. Het wordt een mindset, die leidt naar veel meer ondernemerschap. En het mooie van ondernemen is dat je ogen er van gaan stralen; ook van de mislukkingen want daar leer je nog het meeste van. 

De kennis en inspiratie die onze Facility Managers opdoen binnen Yask, brengen zij weer mee naar hun klantomgeving. Zo creëren we samen een grote proeftuin en wordt het netwerk van klanten, partners in FM en Yask een soort kraamkamer voor innovatie.  

Want net zoals het adagium nu, ten tijde van de coronacrisis: #samensterk staat voorop.  Wil je meer weten over trends binnen FM? Of benieuwd welke trends kunnen worden toegepast jouw binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op.

Deel dit artikel: