14-5-2020

Interview Pepijn Reijnders

Hospitality Group onderzocht voor het vierde achtereenvolgende jaar de prestaties van facilitaire providers in Nederland. Samen met Pepijn Reijnders, algemeen directeur van Yask, nemen we de scores door en vertelt hij meer over zijn visie.

Pepijn, het FM Providers Onderzoek is weer gepresenteerd. Yask scoort een 7,5 op Managing Agent (plek 2) en een 7,7 op IFM (plek 4) en daarmee een 7,6 gemiddeld. Ben je hier blij mee?

Wanneer ik kijk naar onze cijfers ten opzichte van vorig jaar dan zie je een daling van 0,2 punt in de categorie MA, maar ook een stijging van 0,6 in de categorie IFM. Daar moeten we van leren en achterhalen wat we goed hebben gedaan waardoor we zijn beloond en wat we minder goed hebben gedaan waardoor we hebben ingeleverd. Wij hebben de ambitie om minimaal een 8+ te scoren. Daar gaan we komend jaar zeker hard aan werken.

Wat valt je op aan de ranking?

De verschillen met andere FM Providers in de top 5 zijn minimaal, dat was het afgelopen jaar ook al zo. Je ziet dat sommige providers zich op bepaalde vlakken snel de goede kant op ontwikkelen. Dat zorgt ervoor dat je weet dat je echt scherp moet zijn om bovenin te blijven meespelen in deze markt.

Toch even terug naar de cijfers. Herken je de scores?

Ik herken ze zeker! Wij zijn de afgelopen twee jaar enorm in ontwikkeling geweest. We hebben onze interne organisatie veranderd, organisaties overgenomen, nieuwe markten aangeboord en daarnaast autonoom flink gegroeid in omzet, klanten en medewerkers. Dat vraagt inspanning van onze mensen en onze organisatie. Wanneer ik terugkijk en zie wat er verbeterd is, mogen we trots zijn dat we een 7,6 gemiddeld halen dat toch een kleine stijging is ten opzichte van onze overall score vorig jaar. Maar nogmaals, een 8+ is ons streven, dus we houden onze mouwen opgestroopt.

Waarom streeft Yask naar die 8+?

We streven altijd naar verbetering. Ons doel is om bij onze klanten een 8+ te behalen en te behouden. Zo dagen we ons uit om continue het beste uit ons zelf te halen en van toegevoegde waarde te zijn voor de klant. Return on facility noemen we dat. Onze klanten een stap vooruit brengen, daar gaan we voor.

Uit het onderzoek blijkt dat datagedreven FM hoog op de agenda van de opdrachtgevers staat. Hoe zorgt Yask op dit gebied voor toegevoegde waarde voor de klant?

We merken dat de inzet van data onze dienstverlening enorm kan verrijken. Wij hebben daar het afgelopen jaar flink in geïnvesteerd en ik ben ervan overtuigd dat wij en onze klanten daar de komende jaren de vruchten van gaan plukken.

Dat is goed om te horen, maar hoe plukken ze daar dan de vruchten van?

Onze afdeling Performance Management focust zich dagelijks op het verzamelen, bundelen en inzichtelijk maken van informatie zodat processen beter en efficiënter ingericht kunnen worden. Met al deze verzamelde data zorgen we ervoor dat de doelen van onze opdrachtgevers op effectieve en efficiënte wijze worden behaald. Zo zorgen wij voor resultaatverbetering voor onze klant, en is dat de return waarnaar wij streven.

Als ik het goed samenvat heeft Yask dus al flinke stappen in de juiste richting gezet maar geeft dit onderzoek ook aan op welke punten er nog winst te behalen valt.

Ja dat klopt. Wederom is duidelijk naar voren gekomen dat we als providers meer innovatief dienen te zijn en dan met name op het gebied van data. We zijn op de goede weg, maar er is zeker ruimte voor verbetering. Dat is misschien wel de belangrijkste conclusie van het FM Providers Onderzoek.

Deel dit artikel: