16-2-2018

Meekijken op de werkvloer, wat levert het op?

“Ik raad het iedereen aan om een kijkje te nemen bij alle verschillende afdelingen van je organisatie”. Dit is de conclusie van Senna van Pommeren, die via Yask als Facility Manager bij Samsung Benelux werkzaam is. Onlangs besloot ze een ochtendje met de mannen van het ‘Technical Product Management Team’ mee te draaien op het Schiphol kantoor. Dat gaf een hoop nieuwe inzichten over hoe ze haar klanten kan helpen bij het bereiken van hun doelen.

Vaak krijgt Senna de vraag om een ruimte te reserveren voor het testen van producten. Soms moeten de ramen geblindeerd zijn, zodat niemand kan zien wat er zich binnen afspeelt. Vaak genoeg heeft ze zich afgevraagd, wat ze dan precies aan het doen zijn. “Ik denk dat heel veel mensen zich hetzelfde afvragen”, zegt Youri (technical product manager bij Samsung) lachend. “Ze zien ons als techneuten die de hele dag met telefoons zitten te spelen, maar we doen zoveel meer. We dragen bijvoorbeeld bij aan overheidsprojecten, zoals de introductie van mobiel betalen. Ook voeren we veel projecten uit met operators, zoals VoLTE (bellen over het 4G-netwerk) en het optimaliseren van hun netwerken. Daarnaast verifiëren we instructiehandleidingen, bieden we ondersteuning bij sales en werken we met Virtual Reality.”

Geïnspireerd door collega’s

Senna was aan het einde van de ochtend enorm onder de indruk van het brede scala aan activiteiten dat het team uitvoert. “Ik was enorm verrast over hoeveel er achter de deur gebeurt,” vertelt ze. “Het was leuk om een aantal producten te proberen en ik heb in één ochtend zoveel van het team geleerd! Vanuit een werkperspectief is het goed om meer over het team te leren, zodat Facility ze nog beter kan ondersteunen. Een voorbeeld: wanneer zij een testsessie hebben gepland, kunnen wij zorgen dat zij een ruimte krijgen, die afgesloten kan worden. Zo kunnen zij lunchen of een pauze nemen, zonder dat ze eerst alles veilig moeten opbergen. Het zien van dingen als de VR-set en de 360-graden camera’s, laat mij nadenken over hoe ik technologie kan combineren met hospitality. Ik weet zeker dat onze bezoekers ook onder de indruk zouden zijn!”

Senna zou het iedereen absoluut aanraden om een kijkje te nemen bij andere afdelingen. "Ik ben relatief nieuw bij Samsung en het zou goed zijn om meer te leren over wat er allemaal bij de verschillende afdelingen gebeurt. Zo kan de Facility afdeling de allerbeste service bieden!” Het Technische team was net zo positief over de ochtend. “Het was ontzettend leuk om Senna rond te leiden! Ik ben blij dat ze zo enthousiast was over wat wij doen. Ik vind het jammer dat ik niet heel veel meer te weten ben gekomen over haar afdeling en activiteiten. Misschien is er de mogelijkheid om haar ook eens te bezoeken.”

Kortom, meelopen in de dagelijkse realiteit van de verschillende gebruikers van je locatie geeft inzichten over waarom ze doen wat ze doen en hoe facility management daarop kan aansluiten. Er kan veel interessante informatie naar boven komen, die voor beide partijen relevant is. Senna’s voorbeeld laat zien dat meekijken op de werkvloer wonderen kan doen voor de klanttevredenheid en zelfs innovatieve ideeën oplevert voor facility management. Benieuwd naar de innovaties die Yask heeft ontwikkelt voor facility management? Bekijk dan onze innovatieve oplossingen.