13-1-2020

Vitaliteit prioriteit binnen Facility Management in 2020

Vitaliteit, een begrip dat steeds prominenter op de managementagenda van bedrijven en organisaties komt te staan. Vitaliteit van medewerkers ontpopt zich tot een belangrijke voorspeller van de financiële gezondheid van het bedrijf, door van invloed te zijn op medewerkerstevredenheid, ziekteverzuim en productiviteit. Eén van de hoofdrolspelers bij het verzorgen van een gezonde werkomgeving is Facility Management. Hoe kunnen facility managers op vitaliteit inspelen?

We gaan in gesprek met Nadine Wiskamp, voorheen Facilitair Manager, momenteel manager Innovatie Advies & Ontwikkeling bij Yask. Nadine houdt zich vooral bezig met trends, ontwikkelingen en verbeteringen op alle facilitaire thema’s die bij Yask horen. Op dit moment is vitaliteit een belangrijk thema, waar we in deze blog alle ins en outs van op een rijtje zetten.

 

Wat is vitaliteit?

Voordat we kunnen kijken naar de toegevoegde waarde van vitaliteit, moeten we eerst kijken wat deze term inhoudt. De Human Capital Group definieerde organisatievitaliteit in 2006 als: “Het duurzaam inzetbaar maken van medewerkers, zodat ze in staat zijn om een blijvende bijdrage te leveren aan de strategische ambities van een organisatie.”

Alle onderzoeken, cijfers en de wetenschap rondom vitaliteit zorgen ervoor dat we er niet meer omheen kunnen. Denk bijvoorbeeld aan stilzitten, de balans tussen werk en privé en de vervaging van de 9-tot-5-mentaliteit; mensen werken thuis of gaan voor het werk nog even sporten. Daarin speelt de afdeling Advies & Ontwikkeling een belangrijke rol. Zij zijn de verbinder in trends, onderzoeken en ontwikkelingen en halen de kennis van buiten naar binnen. Nadine Wiskamp, expert in vitaliteit binnen organisaties, verduidelijkt ook: “Vooral nieuwe generaties zijn er veel mee bezig, dit wordt opgepikt door de media en bedrijven gaan er ook meer op inspelen op de werkvloer. Waar we vroeger in de gezondheidszorg pas achteraf wat aan het ziektebeleid deden, proberen we nu binnen Facility Management meer te investeren in het voorkomen van ziekte en het stimuleren van vitaliteit. Als je medewerkers vitaal zijn, zijn ze ook productiever. Het levert dus rendement op als medewerkers vitaler zijn, en welke werkgever wil dit nu niet?”

 

Visie van Yask op vitaliteit

Een vitale organisatie speelt adequaat in op de omgeving en op het individu. Yask heeft hierin een grote verantwoordelijkheid als het gaat om wat er op de werkvloer gebeurt. “Onze visie,” legt Wiskamp uit, “is vooral een samenwerking tussen vier factoren, ook wel de vier B’s genoemd.”

  • Building: een gezonde werkplek en werkomgeving. Als Facilitair dienstverlener kunnen we samen met ketenpartners hier een groot verschil in maken. Denk bijvoorbeeld aan facilitaire werkplekconcepten en het verbeteren van de omgeving aan de hand van data. Maar aan de andere kant ook het regelen van een goed binnenklimaat, met voldoende daglicht en planten. Het levert allemaal een grote bijdrage aan de beleving en gezondheid van medewerkers.

De andere drie B’s zijn vooral gericht op het inspireren, stimuleren en motiveren van werknemers:

  • Body: de lichamelijke gezondheid. Het aanmoedigen van traplopen, staand vergaderen en ervoor zorgen dat mensen naar buiten kunnen met hun lunchpakketje, zijn verschillende ideeën voor de verbetering van lichamelijke gezondheid.
  • Brain: de mentale gezondheid. Zorg voor genoeg stilte- en ontspanningsruimtes in het gebouw. Maar misschien kun je ook eens een mindfullness cursus aanbieden. “Medewerkers moeten ook mentaal vitaal zijn,” verduidelijkt Nadine.
  • Behaviour: gezond gedrag. Dit gebeurt vooral op ‘nudging’ niveau, waarbij je het gedrag van mensen in een bepaalde richting wilt duwen. Met als doel om medewerkers te prikkelen een gezonde keuze te maken. Een voorbeeld van nudging is dat je met de catering af kunt spreken dat de vette hap achteraan de looproute van het buffet ligt.

Je kunt als facility manager op drie niveaus aan de slag met vitaliteit:

1. Strategisch niveau. Er komen vragen vanuit opdrachtgevers en aan de hand van op maat gemaakte programma’s worden deze opgelost. Stel dat een opdrachtgever aangeeft dat het ziekteverzuim op 5% ligt en dit in drie jaar wilt verlagen naar 3%. Hier komen vervolgens langlopende programma’s van twee tot drie jaar aan te pas, waarbij (externe) professionals worden ingezet om een passend en realistisch aanbod aan te bieden.
2. Tactisch niveau. Op dit niveau worden standaard vitaliteit programma’s van ongeveer drie maanden georganiseerd. Denk aan het trainen voor een hardloopwedstrijd, een tweewekelijkse mindfulness sessie of een vega-challenge met het team.
3. Operationeel niveau. Hieronder vallen de gadgets die een facilitair manager zelf kan ‘uitrollen’. Denk aan alternatieven voor de ongezonde vendingautomaat, een ‘health week’ organiseren met gratis fruit of contact zoeken met bedrijven waar je goede zit- en/of sta bureaus kunt kopen.

 

Wat is de relatie tussen Facility Management en vitaliteit?

Yask gelooft in het faciliteren in vitaliteit waarmee medewerkers de vitaalste keuze kunnen maken. Door te inspireren, motiveren en vitaliseren geven we werknemers een ‘vitaal duwtje in de rug’. Volgens Nadine Wiskamp ben je als facilitair partner een goede verbinder tussen ketenpartners en werknemers. “Wij kunnen niet alles zelf doen, hiervoor zetten wij de expertise in van ketenpartners zoals de cateraar. Samen met deze ketenpartners zoeken we altijd naar oplossingen die bij de opdrachtgever passen.”
Omdat Yask onderdeel is van Vebego hebben we een groot netwerk van specialisten binnen handbereik. Zo werken we op het gebied van het ontwikkelen van vitaliteitsprogramma’s intensief samen met Heton.

 

Trends in vitaliteit

Er zijn tegenwoordig twee belangrijke trends die de vitaliteitsstrategie van bedrijven beïnvloeden. Zo zijn er vandaag de dag nog nooit zoveel verschillende generaties op de werkvloer geweest. Dat zorgt er logischerwijs voor dat vitaliteitsprogramma’s aangepast moeten worden op de verschillende generaties. Een andere trend die invloed heeft op vitaliteit is de war on talent. Werkgevers willen in de strijd naar nieuwe medewerkers zo aantrekkelijk mogelijk zijn. En nu is vitaliteit nou net een ‘hot topic’, dus onmisbaar om je werknemers aan te bieden. Als je deze trends combineert kom je vanzelf op de volgende vragen uit: Wat voor aanpak wil je? Waar leg je de focus op? Kies je voor een algemeen vitaliteitsprogramma of ga je je meer focussen op de verschillende generaties. Tegelijkertijd is vitaliteit voor millennials en generatie Z een belangrijke voorwaarde in hun zoektocht naar werk. Als ze kunnen kiezen waar ze gaan werken, zijn dit soort extraatjes wel heel interessant en kunnen zelfs doorslaggevend zijn.

 

Wat is de return?

Het is nu duidelijk wat vitaliteit is en dat het een directe relatie heeft met Facility Management, maar levert het werkgevers ook iets op? Nadine Wiskamp geeft gelijk aan dat return on vitaliteit lastig is om direct met een formule te meten. Het succes van vitaliteit zie je namelijk op meerdere fronten terug. “Je investeert € 3.000,- in een vitaliteitsprogramma, waardoor ziekteverzuim verlaagt en je uiteindelijk € 5.000,- bespaart.” Je kunt ook meten hoe tevreden je medewerkers zijn, maar bedenk wel dat vitaliteit daar enkel een onderdeel van is. Je kunt een super vitale werkomgeving hebben, maar als je geen leuke klik hebt met collega’s, kan je tevredenheid alsnog laag liggen. Daarnaast laten meerdere onderzoeken van o.a. Gallup en Harvard Business Review zien dat vitaliteitsprogramma’s zorgen voor verbetering van prestaties, minder personeelsverloop en een betere positie op de in- en externe arbeidsmarkt.

Een indirect gevolg van een vitaliteitsprogramma zoals staand vergaderen, kan zijn dat meetings productiever en effectiever verlopen. Met staand vergaderen kom je nu eenmaal sneller to the point!


Wat zijn de volgende stappen voor Yask?

Door continu de markt te scannen op nieuwe inzichten en manieren van gedragsverandering blijven we up-to-date over wat wel en niet werkt. Trends zoals ‘zitten is het nieuwe roken’ bieden ons nieuwe invalshoeken voor thema’s omtrent vitaliteit waar onze afdeling Advies & Ontwikkeling met Nadine Wiskamp vervolgens actief mee aan de slag gaat. We zijn voortdurend bezig met het opzetten van innovatieve programma’s rondom vitaliteit.

De komende tijd staat er voor Yask dan ook op het programma om een ‘Yask vitaliteitsdiagnose’ te ontwikkelen. Op bedrijfsniveau, en eventueel afdelingsniveau, kunnen bedrijven straks aan de hand van de diagnose zien hoe vitaal ze zijn en waar verbeterpunten zitten voor in de toekomst.

Ook gaan we aan de slag met ‘Think-In sessies’. Deze sessie worden georganiseerd met interne collega’s en soms met klanten erbij. We kiezen een probleem of uitdaging, brainstormen hierover en komen uiteindelijk met oplossingen. Deze moeten natuurlijk aansluiten bij de strategie en visie van het bedrijf. Vervolgens bedenken we welke initiatieven er zijn die de klant op operationeel gebied in kan zetten. In februari zullen de eerste sessies georganiseerd worden rondom vitaliteit, dus stay tuned!

 

Voor deze blog gingen we in gesprek met onze expert op het gebied van Vitaliteit, Nadine Wiskamp. Wil je meer weten over Vitaliteit en de rol van FM? Of zelf aan de slag met dit thema? Neem contact met ons op.

 

Deel dit artikel: