Pepijn Reijnders 2019 (1)
07-06-2021

Interview Pepijn Reijnders: ''Wij gaan vooral uit van onze eigen kracht en varen onze eigen koers''

Hoe presteren Nederlandse facility management providers in 2020 in uitbestedingsmodellen met een hoge knip? Dit is de onderzoeksvraag van het jaarlijkse Provider Performance Onderzoek (PPO). ​Maandag 31 mei presenteerde Hospitality Group (HG) de resultaten van dit onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland. Samen met Pepijn Reijnders, algemeen directeur van Yask, nemen we de scores door!

Pepijn, net zoals vorig jaar zijn we benieuwd wat jij van de scores vindt. Hoe vind je dat Yask dit jaar heeft gescoord? 

Laat ik eerst beginnen met alle collega’s die de podia gehaald hebben van harte te feliciteren, wederom een mooie prestatie van iedereen. We zijn er als branche weer in geslaagd om overall hoger te scoren dan vorig jaar. Volgens mij een uitzonderlijke prestatie in een jaar dat voor niemand makkelijk is geweest. Yask behaalt over 2020 een overall score van een 7.6. Deze score is gelijk gebleven t.o.v. vorig jaar. We hebben een podiumplaats (3e) in de categorie Managing Agent. Hierin zijn we gestegen naar een 7.8 t.o.v. een 7.5 in 2019. In de categorie Integrated Facility Management stijgen we tevens van een 7,7 in 2019 naar een 8 in 2020. Goed om te zien dat onze scores verbeterd zijn t.o.v. vorig jaar. Deze stijgende lijn is echter over de gehele markt te zien, wat maakt dat we het podium missen op een aantal plekken. We hoeven dus ook dit jaar niet stil te zitten en gaan weer alles aan doen om mimimaal een 8+ te scoren! 

De scores zijn dus verbeterd. Is hier een verklaring voor? 

We willen van toegevoegde waarde zijn voor de klant. Dat bereik je niet door stil te blijven staan. We zijn vorig jaar gestart om onze klantbeleving te gaan meten middels een vaste methodiek. De input wordt gebruikt om onze dienstverlening naar een hoger niveau te tillen en te zorgen voor nog meer return voor de klant. Door kort op te bal te zitten kunnen we meteen bijsturen waar nodig. Daarnaast hebben we een heldere strategie geformuleerd en nemen we onze medewerkers hierin ook echt mee. Zij moeten het tenslotte waarmaken in de praktijk.  

Dat is goed om te horen! De scores komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Dit maakt het ook steeds lastiger om jezelf te onderscheiden. Hoe probeert Yask zichzelf te onderscheiden? 

Wij gaan vooral uit van onze eigen kracht en varen onze eigen koers. Natuurlijk kijken we wat de markt doet, maar we willen vooral Yask zijn. Dat de scores zo dicht bij elkaar liggen betekent dat je jezelf dus moet blijven uitdagen en scherp moet blijven. Zeker in deze tijd.

Ik vind het overigens positief dat Hospitality Group dit jaar ook de variabiliteitsscore heeft toegevoegd. Dat geeft extra waarde aan de score en bewijst onze stabiliteit en betrouwbaarheid.

Vorig jaar stond data hoog op de agenda bij opdrachtgevers. In het onderzoek van dit jaar kwam naar voren dat er veel gevraagd is in flexibiliteit, samenwerking en vakmanschap. Onderwerpen waar snel en tastbaar resultaat bij hoort. Hoe heeft Yask hier voor gezorgd?

Door continue in dialoog te zijn met onze klanten weten we wat er speelt en waar er behoefte aan is. Communicatie is key. We zien onze klanten als partners en gaan samen op zoek naar de beste oplossing. In de COVID-19-situatie hebben we geprobeerd zo flexibel mogelijk mee te bewegen in dienstverlening, naar de snel gewijzigde behoeften van onze klanten en leveranciers. Hierbij hebben we zelfs de nodige gezamenlijke kansen kunnen creëren en zijn innovaties in een stroomversnelling gekomen. Zonder de vaak uitzonderlijke inspanningen van onze vakmensen was dit niet gelukt.

Tenslotte. Hoe ziet de komende periode eruit voor Yask?

Het is in deze tijd niet eenvoudig om goed en onderbouwd vooruit te blikken. Er zijn in ieder geval nog genoeg uitdagingen voor 2021. Verandering is hierbij de enige constante. Onze focus is om een 8+ te scoren volgend jaar. We bewegen mee, we denken mee en passen onze koers aan waar nodig. Met deze instelling varen we door!

Meer nieuws

Yask Vitaliteit Lr
Yask interview, FM Trends

Vitaliteit prioriteit binnen Facility Management in 2020

13-01-2020
7 min.
Pepijn
Yask interview

Interview Pepijn Reijnders: FM Providers Onderzoek

10-06-2020
3 min.
Heton
Yask nieuws

Heton samen verder met Yask

11-10-2018
1 min.